Okazuje się, że nie zawsze musimy zgadzać się z decyzją ubezpieczyciela. W tym przypadku na uwagę zasługują dopłaty do odszkodowań, jakie cieszą się sporym zainteresowaniem. Czym się cechuje to pojęcie? Kiedy można starać się o dopłatę? O czym pamiętać?
Dopłaty do odszkodowań – kiedy z nich skorzystać?
Nie zapominajmy o tym, że o dopłatę może starać się każdy poszkodowany, który uważa, że uzyskał za niskie odszkodowanie od ubezpieczyciela. Jeśli chcemy dowiedzieć się, czy otrzymaliśmy właściwą kwotę, warto zwrócić uwagę na kosztorys naprawy i decyzję. Dokumentacja powinna zawierać zapisy, poprzez które poszkodowana osoba otrzyma zaniżone odszkodowanie. Dotyczą one głównie:
- amortyzacji,
- zaniżonej wartości pojazdu,
- użycia części zamiennych,
- naprawy zamiast wymiany,
- braku dodatkowych świadczeń.
Osoba poszkodowana może spotkać się z odmową co do wypłaty dodatkowej kwoty. Ma to związek przykładowo ze zwrotem kosztów wynajmu auta. Ubezpieczyciel w takim wypadku uznaje, że poszkodowany nie musiał korzystać z wypożyczenia. Jednakże pamiętajmy o tym, że w każdej z tych sytuacji można starać się o dopłatę do odszkodowania.
Kiedy uzyskamy dopłatę do odszkodowania?
Dopłatę może uzyskać poszkodowany, który otrzymał zaniżone odszkodowanie. Jest to możliwe w kilku przypadkach, jakie dotyczą błędów w kosztorysie, częściowej szkody, nie zakończenia trzeciego roku od wydania decyzji ubezpieczyciela i oszacowania przez ubezpieczyciela, że nastąpiła całkowita szkoda z OC sprawcy. Co ciekawe, odszkodowanie uzyskamy także wtedy, gdy nie zdecydowaliśmy się na naprawę pojazdu lub już je sprzedaliśmy.
Dopłaty do odszkodowania – jak z nich skorzystać?
W celu skorzystania z dopłaty należy złożyć reklamację od niekorzystnej decyzji ubezpieczyciela. W dokumencie warto zawrzeć stosowną (zdaniem osoby poszkodowanej) kwotę odszkodowania, a roszczenie musi być uzasadnione. W tym wypadku przydadzą się też materiały, jakie potwierdzą wartość naprawy, np. kosztorys od niezależnego rzeczoznawcy. Towarzystwo ubezpieczeniowe nie zawsze przychyla się do reklamacji – kolejnym etapem jest zatem złożenie pozwu we właściwym sądzie rejonowym. Na szczęście pomoc oferują firmy odszkodowawcze jak XPRIME, które stają się pełnomocnikiem poszkodowanego. Doświadczona osoba przygotuje pisma w naszym imieniu, będzie też nadzorować sprawę i brać udział w sądowej batalii.